بالفيديو..”مبارك” عن الجماعات الإسلامية : “دول بيستغلوا الديمقراطية علشان يضربوها”

بسم الله الرحمن الرحيم

نظرا للعديد من الظروض ترافق معها الأجواء المحيطة بالعمل الإعلامي في مصر و كذلك مع استمرار حجب محتوي المؤسسة عن الوصول للجمهور قررت إدارة مؤسسة البديل تعليق و تجميد موقع البديل و منصاته الإعلامية وإيقاف بث كافة أنواع المحتوي المرئي و المكتوب لحين إشعار آخر ونعتذر لجمهورنا ومتابعينا عن عدم قدرتنا علي الاستمرار في الوضع الحالي علي أمل العودة يوما ما إن شاء الله تعالي البديل ٢٢ إبريل ٢٠١٨

بسم الله الرحمن الرحيم

نظرا للعديد من الظروض ترافق معها الأجواء المحيطة بالعمل الإعلامي في مصر و كذلك مع استمرار حجب محتوي المؤسسة عن الوصول للجمهور قررت إدارة مؤسسة البديل تعليق و تجميد موقع البديل و منصاته الإعلامية وإيقاف بث كافة أنواع المحتوي المرئي و المكتوب لحين إشعار آخر

ونعتذر لجمهورنا ومتابعينا عن عدم قدرتنا علي الاستمرار في الوضع الحالي علي أمل العودة يوما ما إن شاء الله تعالي

البديل ٢٢ إبريل ٢٠١٨

نشرت صفحة “أنا أسف ياريس” مقطع فيديو قديم للرئيس السابق محمد حسني مبارك  والذي كان يتحدث فيه عن الجماعات الإسلامية والإخوان.

 وقال مبارك :”أوعوا تصدقوا أنهم جماعات عايزة ديمقراطية ولا حاجة، دول بيستغلوا الديمقراطية علشان يضربوا الديمقراطية ولو وصلوا للحكم هتبقى الديكتاتورية البشعة.. وهيقولوا الحكومة حرام ، الخدمة في الجيش حرام ، الخدمة في البوليس حرام والحكام كفره.. طب وانتم المؤمنين بالله واحنا مش مؤمنين بالله”.

وجاءت التعليقات علي مقطع الفيديو مناهضة للحكم الإخواني ومطالبة باسقاط الرئيس محمد مرسي ، حيث قال أحدهم “عبد الناصر قلها زمان الاخوان ملهمش أمان” ، وقال أخر “بجد مبقتش عارف مين الكذاب ومين الصادق بس اللى عارفه ومتأكد منه أن ربنا مبيتلى البلد دى فى كل حكامهما”.

وعلق شخص أخر قائلا “أقسم بالله إننا لو سيبنا مرسى ما نستاهل نعيش فيها.. اللى مات فى المنصورة ده كان ممكن يكون أنا أو أخويا .. وهو فعلا أخويا .. دلوقتى كل واحد فينا مستنى يجيب أخوه أو حد من آهله من المشرحة ، وكل يوم نكتب خبر موت 20 واحد .. أمال مبارك بيتحاكم على إيه .. وكلنا عارفيين أن الاخوان هما اللى قتلوا الناس فى موقعة الجمل ..وهما اللى فتحوا الاقسام والسجون .. مستنيين ايه علشان نتحرك ونجيبه من بيته يارجاله مصر”.